تبلیغات
انجمن علمی بانكداران - بهتر است از پرداخت اینترنتی استفاده نكنیم؟
بهتر است از پرداخت اینترنتی استفاده نكنیم؟ | عمومی ,

نظام بانكی كشور در حالی به جدیت بحث افزایش بكارگیری از ابزارها و تجهیزات نوین پرداخت الكترونیك را در پیش گرفته است، كه تعداد استفاده كنندگان از كارت‌های پرداخت كه اولین گام برای استفاده از سایر دستگاه‌هاست به 26 میلیون و 919 هزار و 604 كارت رسیده است.
تعداد كارت‌های پرداخت، بدین معنی نیست كه برای هر فردی یك كارت صادر شده باشد، بلكه ممكن است یك فرد از تمامی بانك‌ها یك كارت دریافت كرده باشند و یا اینكه چند كارت از یك بانك در اختیار داشته باشد.

راستی خطر هست همه دارندگان کارتهای پلاستیکی را تهدید میکند و آنهم جعل کارت و بدست آوردن رمز توسط برخی کارتخوانها و یا دستگاههای تقلبی و غیر واقعی است . بنا بر این در صورتی که به یک چنین دستگاهی برخورد کنیم راهی نداریم جز اینکه  آن را بپذیریم و برای تعقیب آن چندان هم به بانک مراجعه نکنیم .  البته کارتهای هوشمند از این قاعده مستثنی هستند (مثل بانک ملت و کشاورزی که دارای چیپست هستند در خود همین بانکها قابل جعل نیستند اما بانکهای دیگر مثل ملی و ... دارای امکاناتی برای خواندن این چیپ ها نیستند و فقط قسمت نفوذ پذیر یعنی مگنت کارت را میتوانند کنترل کنند که آنهم قابل جعل است)و هرچند که هنوز این روش در ایران بکار گرفته نشده است اما باید گوش به زنگ باشیم که در دام چنین افرادی  گرفتار نشویم و اگر شدیم هر چه زود تر جلوی  سوء استفاده های بعدی را بگیریم

تعداد كارت‌های پرداخت، بدین معنی نیست كه برای هر فردی یك كارت صادر شده باشد، بلكه ممكن است یك فرد از تمامی بانك‌ها یك كارت دریافت كرده باشند و یا اینكه چند كارت از یك بانك در اختیار داشته باشد.

به همین دلیل به نظر نمی‌رسد كه میزان استفاده از كارت‌های پرداخت در كشور مطلوب باشد و با آمار 26 میلیونی نمی‌توان نسبت به افزایش بهره‌مندی از تجهیزات پرداخت اظهار رضایت كامل كرد.

از سوی دیگر استفاده از 232 هزار و 995 دستگاه پایانه فروش به معنای واقعی محقق نمی‌شود چرا كه بسیاری مشكلات در راه استفاده از آنها وجود دارد كه شاید عمده‌ترین آنها "شتاب"باشد.

مشكلی كه این روزها از سوی برخی مردم عنوان می‌شود این است كه بانك‌های دولتی كارت بانك‌های خصوصی و بانك‌های خصوصی كارت بانك‌های دولتی را می‌پذیرند اما گاهی كارت یك بانك خصوصی در بانك‌ خصوصی دیگر پذیرفته نمی‌شود!

یكی از شهروندان گله می‌كرد كه كارت پرداخت یكی از بانك‌های خصوصی از طرف دستگاه‌های همان بانك هم پذیرفته نمی‌شود كه این مطلب عجیب با طرح در یك كنفرانس خبری از سوی مسوولان رد شد.

مسوولان سیستم بانكی می‌گویند ما مشكل در نحوه پرداخت الكترونیكی را رد نمی‌كنیم اما برخی بی‌انصافی‌ها را قبول نداریم.

در مقابل تعداد 26 میلیون و 919 هزار و 604 كارت پرداخت، هشت هزار و 214 خودپرداز، 232 هزار و 995 پایانه روش و 17 هزار و 516 دستگاه پایانه شعب در سیستم بانكی مشغول به سرویس دهی هستند.

با نگاهی به این آمار این مسئله به ذهن خطور می‌كند كه تعداد زیادی از مردم پرداخت نوین الكترونیكی را مورد استفاده قرار می‌دهند، اما واقعیت حاكی از آن است كه دفترچه‌های كاغذی همچنان در كیف و جیب مردم، راحت‌ترین نحوه استفاده از عملیات بانكی است، تنها تفاوت آن با پرداخت نوین، ایستادن در صف داخل شعبه و نه بیرون شعبه است.

این تفاوت ناشی از آن است كه صف‌های طولانی پشت دستگاه خودپرداز در بیرون از شعبه مزیت زیادی را نسبت به دفترچه برای مردم ایجاد نكرده است، حتی ممكن است آنها برای استفاده از دستگاه خودپرداز به چندین شعبه مراجعه كنند تا یكی از آنها را سالم و بدون اشكال بیابند.

حكایت پرداخت اینترنتی قبوض نیز ماجراهایی دارد به طوری كه حتی متصدیان شعبه نسبت به استفاده از آن اظهار نارضایتی می‌كنند!

یكی از متصدیان مذكور در پاسخ به مشتری معترضی كه از اینترنت برای پرداخت قبوض خود استفاده كرده بود و مجددا وجه آن در دوره بعد نیز برای وی محاسبه شده بود، گفت: اشتباه از شما بوده است كه از اینترنت استفاده كرده‌اید بنابراین تكلیف استفاده از اینترنت برای پرداخت قبوض نیز روشن شد.

"بهتر است استفاده نكنید" این جمله متصدیان امور بانكی به مشتریان است و "افزایش روزانه استفاده از اینترنت برای پرداخت قبوض" ادعای مسوولان است؛ حال كدام جمله بهتر است برای توجیه اشكالات سیستم استفاده شود، برگردن مشتری است!


نوشته شده توسط arman در شنبه 3 شهریور 1386 و ساعت 05:08 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ آیا بانک مرکزی نظارتی بر بانکها دارد+ آیا ((ما)) میتواند بیمه ملت ایران باشد+ افزایش سرمایه بانکها+ ویژگی اعضای کمیته انضباطی تهران + آینده صنعت بانکداری و آینده بانک ها + استخدام و اخلاق حرفه ای + کمک به مردم پاکستان یا دور ریختن پول+ بانکداران موفق در آینده چگونه اند؟+ جایزه یا جهیزیه+ در بانکداری چه خبرها که نمی شنوی+ استاندارساز ی فرایند اعطای تسهیلات+ مقررات بیشتر برای بانک های بریتانیایی+ درحوزه سیاستهای پولی دولت چه كسی حرف اول + بخیلها به‌جای «كلیدر» دولت‌آبادی «دن آرام» شلوخوف را می‌خوانند. + چشم انداز 15 ساله

صفحات: