تبلیغات
انجمن علمی بانكداران - استاندارساز ی فرایند اعطای تسهیلات
استاندارساز ی فرایند اعطای تسهیلات |

با سلام به همه دوستان و عزیزانی که برای مطالعه اخبار مربوط به حوزه بانکداری به اینجا مراجعه می کنندو با عذر خواهی از  اینکه مدت مدیدی هست که مطلب جدیدی را ارسال  ننموده ایم باید با کمال شرمندگی به اگاهی تان برسانم که علت اصلی تغییر رمز وبلاگ انجمن علمی بانکداران بوده است لذا  بارفع این مشکل دیگر اگر خدا وند بخواهد  مطالب خود را از این دریچه به اطلاعتان خواهیم رسانید.

اما در ابتدای شروع دوباره در شروع سال جدید خورشیدی قصد دارم درباره استانداردسازی اعطای تسهیلات و وام قلم فرسایی نمایم.

حالا علت را هم به شما عرض میکنم. به رسم معمول کمی سیاسی بنویسم و  ان اینکه  خودتان خوب میدانید در دوران دولت نهم با تمام تذکراتی که اقتصاددانان میدادند کسانی مثل جهرمی  قصد داشتند تا سفره بسته و گره کور اعطای تسهیلات در حلقه محدود مشتریان بانکها را شکسته و همه مردم را از این تسهیلات منتفع نمایند  و منابع بانکها را به  نرخهای سود نازل به مدعیان طرحها و بنگاههای زودبازده اعطا نمودند اما این روشها کارگشا نبود و همچنان که همچنان است این دوستان دائما در این که آزار و اذیت شده اند فریادها براوردند. حتی گاهی که یکی از این مشتریان و مدعیان تمامی مصوبات لازم را اخذ می نمودند رئیس شعبه مربوطه  که گاه دارای درجه 5 یا 6 هم بیشتر نبود در مرحله اخذ وثیقه ، (درست یا غلط ) سنگهای درشتی را جلوی پای مشتری قرار می داد که همان جناب جهرمی هم که حالا مدیرعامل بانک صادرات گردیده است نمی توانست ونمیتواند  کاری کند.

به هرصورت در تمامی مواردی که یک مشتری به قصد دریافت وام و تسهیلات  بانکی  به مسئول یک شعبه مراجعه می نماید  به راحتی از این تسهیلات برخوردار نمی گردد زیرا قبل از هر چیزی باید رئیس شعبه را برای اعطای این تسهیلات توجیه نماید  و تا انتهای فرایند نیز برای هرچیزی توجیه رئیس شعبه را در دستور کار خود قرار میدهد . البته در کنار عدم وجود منابع کافی برای اعطای تسهیلات توسط بانکها که کار اعطا و دریافت تسهیلات را برای هردوطرف ماجرا سخت می نماید دلایل دیگری هم هستند که همواره باعث شده اند فریاد مشتریان به آسمان برسد: گاه به دلیل محافظه کار بودن رئیس و گاه به دلیل وجود برخی ناخالصیها نزد معدودی از این دوستان و گاه به دلیل عدم آشنایی با قوانین و مقررات کار مشتری با مشکلاتی مواجه می گردد.

همه رسانه ها برای اصلی ترین دلیل که مبود منابع می باشد راهکارهایی را ارائه نموده اند که شاه بیت آن آزادسازی نرخ سود بانکی می باشد. بنابر این عرضه و تقاضا این مشکل را می توانند حل نمایند. بدیهی است دلایل موجه و مربوط و نامربوط دیگری هم هستند که نظام عرضه و تقاضا را از کارآیی دور نموده اند. بطور مثال برخی قوانین حال حاضر  دست بانکها رادر وصول مطالبات بسته اند. لذا فردی که تسهیلات کلانی را در اختیار دارد با روشهای قانونی و غیر قانونی از پس دادن تسهیلات طفره رفته و ضمن استفاده مضاعف از تسهیلات قدیمی و کسب سودهای بسیار دست بانکها را در اعطای تسهیلات بسته نگاه می دارد.

اما از این دسته شکلات ظاهراً اصلی و محوری که بگذریم ما قصد داریم تا  گروه دوم از مشکلات را که خود فرایند اعتبار دهی را از ابتدا تا انتها با سختی مواجه می نماید  بررسی کنیم.

دسته مشکلات اخیر  باعث رشد قارچ گونه انواع وامهای جدولی (اعطای تسهیلات در قبال دریافت سپرده برای مدتی مشخص)  توسط موسسات گوناگون شده اند(از قبیل صندوقهای قرض السنه و یا تعاونیهای اعتبار و نیز در پاره ای موارد بانکهای دولتی و خصوصی)  .  در مقاطعی هم این موسسات بحرانهای بزرگی را پدید آوردند که نمونه بارز آن صندوق قرض الحسنه جی اصفهان محمد رسول الله بود و بانکها نیز طرحهایی  را معرفی نمودند که با توجه به بزرگی بانکها و نیز برخوردهای پیش گیرانه بانک مرکزی جلوی مشکل به موقع گرفته شد.

شاید اگر این دسته وامهای جدولی به خوبی طراحی شده بودند مشکلات مورد نظر به وجود نمی امدن هرچند که دیگر جذابیت طرحهای مورد نظر به حداقل می رسید زیرا گاه وام 60 ماهه ای را در قبال سپرده گذاری 1تا 4 ماهه اعطا می نمودند. اما  بهترین  کاری که می تواند اتفاق افتد تا این دسته مشکلات مرتفع شود همانا استاندارد نمودن فرایند اعطای تسهیلات خواهد بود . یعنی فرد در مرحله ورود به بانک در صورت برخورداری از حداقلی از استانداردها یک مشتری صاحب حق می باشد که رئیس شعبه موظف است پیشنهاد اعطای تسهیلات به آن مشتری را در مدتی مشخص و استاندارد تنظیم نماید. در مراحل بعد نیز هریک از مراحل طبق استاندارد پیش برود تا فرد بداند که آیا با وی همانگونه رفتار شده است که با دیگر مشتری شعبه رفتار گردیده یا این که نه.

اما همه این مراتب نیازمند یک سیستم رتبه سنجی و تعیین اعتبار خواهد بود ... ادامه بحث را به اشتراک شما دوستان گرامی می گذاریم.

بررسی مفصل این مباحث نیازمند همکاری و همراهی شما عزیزان خواهد بود لذا خواهش می کنم هریک از دوستان در دسته بندی و منسجم نمودن این بحث کمکی دارد دریغ نفرمایند.


نوشته شده توسط arman در شنبه 7 فروردین 1389 و ساعت 09:06 ب.ظ
نوشته های پیشین
+ آیا بانک مرکزی نظارتی بر بانکها دارد+ آیا ((ما)) میتواند بیمه ملت ایران باشد+ افزایش سرمایه بانکها+ ویژگی اعضای کمیته انضباطی تهران + آینده صنعت بانکداری و آینده بانک ها + استخدام و اخلاق حرفه ای + کمک به مردم پاکستان یا دور ریختن پول+ بانکداران موفق در آینده چگونه اند؟+ جایزه یا جهیزیه+ در بانکداری چه خبرها که نمی شنوی+ استاندارساز ی فرایند اعطای تسهیلات+ مقررات بیشتر برای بانک های بریتانیایی+ درحوزه سیاستهای پولی دولت چه كسی حرف اول + بخیلها به‌جای «كلیدر» دولت‌آبادی «دن آرام» شلوخوف را می‌خوانند. + چشم انداز 15 ساله

صفحات: